This website uses cookies. By continuing to use our site you declare your agreement. More Information

Dear visitor, welcome to Kartonbau.de - Alles rund um Papiermodelle, Kartonmodellbau und Bastelbogen. If this is your first visit here, please read the Help. It explains in detail how this page works. To use all features of this page, you should consider registering. Please use the registration form, to register here or read more information about the registration process. If you are already registered, please login here.

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

1

Thursday, November 3rd 2005, 12:05pm

[Fertig] Kawasaki Ki-61 - HALINSKI 2/2001 - 1:33

liebe kartonisten !

habe bereits seit ein paar tagen eine neues modell in arbeit. ein paar fotos vom bisherigen baufortschritt findet ihr im folgendem.

zum modell:
verlag: halinski
masstab: 1:33
größe: 271 x 364 x 112mm
teile: 275
bogen: 3

zum original:
ursprungsland: japan
einsatzzweck: jäger und jagdbomber
im kriegseinsatz: 1942-1945
triebwerk: ein 1775 PS kawasaki ha.40 type 2 V12-motor
höchstgeschw.: 556km/h in 5000m höhe
dienstgipfelhöhe: 10000m
größte reichweite: 1900km
spannweite: 12,00m
länge: 8,95m
höhe: 3,70m
leergewicht: 2630kg
fluggewicht: 3480kg
besatzung: 1 mann
bewaffnung: zwei 20mm-kanonen oder zwei 12,7mm maschinengewehre; wahlweise zwei 250kg – bomben
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_001.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

2

Thursday, November 3rd 2005, 12:06pm

hier ein paar fotos vom baufortschritt:
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_002.jpg
  • baubericht_003.jpg
  • baubericht_004.jpg
  • baubericht_005.jpg
  • baubericht_006.jpg

3

Thursday, November 3rd 2005, 12:35pm

Hallo Gerald,

na das geht ja zügig voran... Viel Spaß weiterhin! =)

Christoph

Leif Ohlsson

Professional

Posts: 1,549

Date of registration: Dec 21st 2004

Occupation: Retired

  • Send private message

4

Thursday, November 3rd 2005, 12:36pm

Looking good - another thread to follow with interest.

Leif
Dankbar für die Gelegenheit auf Englisch schreiben zu dürfen, kann aber Antworten problemlos auf Deutsch lesen.

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

5

Thursday, November 3rd 2005, 5:51pm

hallo leute,

danke für die motivierenden worte........

mein eindruck zum bogen selbst:

der druck ist sehr fein und detailreich gestaltet. toll finde ich die vorhandenen alterungsspuren.
das papier lässt sich gut verarbeiten und die passgenauigkeit ist sehr gut.
nach durchsicht der bauanleitung habe ich nur im bereich der cockpitkanzel etwas bedenken zur machbarkeit.
ein versuch wird hier klarheit schaffen.

hier noch ein teil der bauanleitung und des bogens:
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_007.jpg
  • baubericht_008.jpg

hansi

Trainee

  • "hansi" is male

Posts: 141

Date of registration: Feb 17th 2005

Occupation: Selbständig

  • Send private message

6

Thursday, November 3rd 2005, 8:29pm

Hallo Gerald,

Dein Spantenbau sieht aus, als wenn Du ihn mit Balsa-oder Sperrholz gemacht hättest. Trifft das zu?

Fragt der

Hansi ?(
Die ersehnte Ruhe in der Freizeit hat ihre Tücken. Man könnte zum Nachdenken kommen.

Im Bau
Maly Modelarz - PzKpfw VI "Tiger" Ausf. H1
- Immer noch nicht fertig - wird auch nie fertig

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

7

Thursday, November 3rd 2005, 9:50pm

hallo hansi,

die spanten sind aus graukarton. ich verwende sie laut bauanleitung in verschiedenen stärken 0,5mm, 1mm und 2mm (jeweils mit *, ** und *** gekennzeichnet). den karton besorge ich im papierfachgeschäft.

Mindaugas

Intermediate

  • "Mindaugas" is male

Posts: 272

Date of registration: Mar 13th 2005

Occupation: Architect

  • Send private message

8

Thursday, November 3rd 2005, 11:08pm

Hi,

That's awesome! =D> =D> Very beautiful seams! Also great paintjob of model makes it more attractive.

Thanks for such nice build. Good luck! ;)
--
-Mindaugas

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

9

Friday, November 4th 2005, 7:48pm

hallo leute,

habe heute nachmittag mit der cockpitkanzel begonnen......mal sehen was der abend noch bringt......
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_009.jpg
  • baubericht_010.jpg

  • "Spitfire" is male

Posts: 2,836

Date of registration: Nov 26th 2004

Occupation: Angestellter

  • Send private message

10

Friday, November 4th 2005, 8:19pm

Hallo Gerald !!

Sieht ja super aus =D> =D> =D>

Werde mir jetzt dann auch mal einen Halinsky bestellen, schaut wirklich gut aus !!

Liebe Grüße aus Fernitz

Kurt

Mindaugas

Intermediate

  • "Mindaugas" is male

Posts: 272

Date of registration: Mar 13th 2005

Occupation: Architect

  • Send private message

11

Friday, November 4th 2005, 9:38pm

Hi,

WOWOWOW! =D> =D> =D> I love this plane (because it is razorback) and I was even going to buy it. It is really cheap in our country (4 euros).

I love the cockpit detail. I wish you good luck with this one and I'm really going to follow your thread! ;)

Good luck! ;)
--
-Mindaugas

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

12

Friday, November 4th 2005, 11:10pm

hi leute,

bin noch zum einsetzten der cockpitkanzel in die rumpföffnung gekommen. ich stelle fest, dass trotz meiner geringen erfahrung das teil viele kleiner erfolgserlebnisse mit sich bringt (liegt wohl an der bombastischen passgenauigkeit).

hier die fotos........
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_011.jpg
  • baubericht_012.jpg
  • baubericht_013.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

13

Friday, November 4th 2005, 11:22pm

@mindaugas

makes me happy that you like the plane and my report. i would say => buy it !!! it makes fun real.

beautiful greets.........

@spitfire

also kurt, ich kann dir nur empfehlen ein modell von halinski zu probieren. obwohl ich nicht viel erfahrung mit kartonmodellbaubögen habe
finde ich das modell sehr schön zu bauen. hier der link mit news und toller galerie:

http://www.halinski.com.pl/indexgb.php?link=0

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

14

Saturday, November 5th 2005, 11:00am

hi leute,

habe den bereich hinter der cockpitkanzel in angriff genommen. das einkleben der fensterfolie war noch keine schwierigkeit......
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_014.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

15

Saturday, November 5th 2005, 11:05am

....richtig schwer war jedoch die anpassung auf die spantenkonstruktion. nach ca. 20 trockenversuchen habe ich aus geduldsgründen den kleber verwendet und kein so gutes ergebnis erzielt (hier punktet der geduldige ;)).

naja, wenn der kleber dann auch noch schnell anzieht......

im bereich der flügel werden die entstandenen spalten laut anleitung später durch abdeckungen verdeckt......trotzdem bin ich noch sehr entspannt....
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_015.jpg

This post has been edited 1 times, last edit by "Gerald" (Nov 5th 2005, 11:07am)


Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

16

Saturday, November 5th 2005, 2:23pm

hi leute,

habe noch ein stück geschaft, jetzt geht's aber ins shopping center......
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_016.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

17

Saturday, November 5th 2005, 8:20pm

hi leute,

der heckbereich ist fertiggestellt. als nächstes wird das spornrad eingesetzt.......
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_017.jpg

Robert Majenka

Professional

  • "Robert Majenka" is male

Posts: 1,574

Date of registration: Oct 10th 2005

  • Send private message

18

Sunday, November 6th 2005, 10:34am

Hallo Gerald :)

Man könnte meinen, das Modell ist mal so für ein Wochenende... :D

Ein sehr schneller Baufortschritt und saubere Arbeit :)

Schöne Grüße

Robert
--------------------------------------------

Fertig : Zuikaku 1:200
Im Bau: Me 110,
geplant : Tirpitz

Howie

Trainee

  • "Howie" is male

Posts: 71

Date of registration: Oct 31st 2005

Occupation: Schlosser

  • Send private message

19

Sunday, November 6th 2005, 11:47am

Hallo Gerald!

Du machst ja erstaunlich schnelle Baufortschritte, alle Achtung.
Soviel Zeit möcht ich auch mal haben.. :(

So wie es aussieht sind die Halinski Modelle sehr präzise, die Kawa schaut wirklich gut aus bis jetzt!

Vor allem das Cockpit find ich sehr gelungen! =D>

Gruss aus Wien,

Gerald 8)
Modellbauer mit Leib und Seele
-------------------------------------------
Plastikmodellbau
Militärmodellbau 1/16
Kartonmodellbau

Eigene HP: ROADRUNNER´S HOBBYSEITE

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

20

Sunday, November 6th 2005, 11:55am

hallo leute,

der bau geht wirklich flott voran. ich muss aber dazu sagen, dass ich bereits ein paar tage vorarbeit geleistet habe (teile ausgeschnitten, baugruppen vorbereitet......) und auserdem ist das wetter ja modellbauverdächtig.

trotzdem freut mich das der bericht gefällt.

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

21

Sunday, November 6th 2005, 1:31pm

hallo leute,

habe anstelle der spornrades die abgaseinheit und die propellernarbe aufgebaut. um ungenauigkeiten zu kaschieren habe ich etwas kreidenstaub mit einem pinsel aufgetragen.
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_018.jpg

Leif Ohlsson

Professional

Posts: 1,549

Date of registration: Dec 21st 2004

Occupation: Retired

  • Send private message

22

Sunday, November 6th 2005, 3:28pm

Your technique with the crayon dust looks very good. - Leif
Dankbar für die Gelegenheit auf Englisch schreiben zu dürfen, kann aber Antworten problemlos auf Deutsch lesen.

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

23

Sunday, November 6th 2005, 8:29pm

hallo leif, hallo leute,

ich werde das modell nach fertigstellung mit pastellkreidenstaub künstlich altern. mir gefällt die technik sehr gut und es wirkt so richtig schon "gebraucht".

für dieses wochenende ist genug geschaft. ich habe noch die kanonen eingesetzt.

ab morgen ist wieder schufften angesagt...... :(

also dann, noch ein schönes restwochende........
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_019.jpg

This post has been edited 1 times, last edit by "Gerald" (Nov 6th 2005, 8:30pm)


Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

24

Sunday, November 6th 2005, 9:28pm

hallo leute,

habe noch eine tolle historie zu dem flugzeug im internet gefunden (leider in englisch aber dafür genau so interessant ;)):

The Kawasaki Ki-61 Hien was unique amongst operational Japanese fighter aircraft in that it was powered by a liquid-cooled, in-line engine. This engine was initially designated as the "Ha-40" or "Army Type 2", but later re-designated as the "Ha-60". It was based on the Daimler-Benz DB601A engine, which Kawasaki had licenced in 1938.

The first prototype Ki-61 flew in December 1941.

It entered combat for first time in spring 1943 in New Guinea campaign. The first versions were armed with machine guns and the last versions had cannons in the wings (German Mauser MG 151/ of 20 mm, later replaced with a cannon of local design: Type Ho-5 of 20 mm). The aircraft was utilized in South and Southwest Pacific, Philippines, Southeast Asia, Okinawa, China, Manchuria and Japanese Metropolitan defense against USAAF B-29s. Some were also used in Kamikaze missions toward the end of the conflict. The Ki-61 was delivered to fifteen sentai (squadrons), state Major Chutais and other operational training units in the Imperial Army Air Force.

The next version was the Ki-61 II. It was specifically designed as a high altitude interceptor with more armor and more powerful engines. No having to materialize in operative plane debt at more technical troubles in pressurized system, engines adequate and one B-29 air strike against Kawasaki Main Factories in Akashi [the factory which made the engines was destroyed], were left 374 airframes without engine and other 30 operative planes ready for use are destroyed in land, for all only ones 60 aircraft why no poses any engine trouble, can to enter in action during metropolitan defense of Japan, during spring and summer 1945. When not suffering from frequent engine trouble, this was a formidable opponent for USAAF B-29s.

Over the 374 or 275 cells of Ki-61 incomplete, theirs served when installing radial engine for transformed in other descendant, the Kawasaki Ki-100. Some examples of Kawasaki Ki-61 I captured are used for China during Chinese civil war against communist managed for Japanese and Chinese pilots.


und hier noch ein paar fotos:
Gerald has attached the following image:
  • originalfotos-ki-61.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

25

Wednesday, November 9th 2005, 9:50pm

hallo leute,

habe seit sonntag keine zeit für mein modell gehabt. heute hat's gerade zum aufkleben der tragflächenspantenvorlage auf karton gereicht, aber der freitag naht, juhuuuu.......
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_020.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

26

Sunday, November 13th 2005, 10:36am

hallo leute,

ich bin wieder einmal ein stück weitergekommen. habe mich an eine tragfläche gemacht. leider ist mir beim herstellen des radkastens ein fehler unterlaufen. der bereich für das rad sollte versenkt und nicht erhöht ausgeführt werden. da ich aber zum teil superkleber verwendet habe konnte ich die baugruppe nicht mehr trennen.

das spantengerüst für die tragfläche muss zuerst verklebt und anschließend teilweise verschliffen werden.

die passgenauigkeit ist wieder einmal hervorragend.
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_021.jpg
  • baubericht_022.jpg
  • baubericht_023.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

27

Sunday, November 13th 2005, 4:25pm

hallo leute,

die tragfläche ist am rumpf befestigt. jetzt geht's an die zweite.....
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_025.jpg
  • baubericht_026.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

28

Sunday, November 13th 2005, 4:26pm

...und hier noch das spornrad:
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_024.jpg

  • "Spitfire" is male

Posts: 2,836

Date of registration: Nov 26th 2004

Occupation: Angestellter

  • Send private message

29

Sunday, November 13th 2005, 7:40pm

Servus Gerald =)

Geht ja einiges weiter bei Dir !!!

Schaut toll aus dein Jäger, nur weiter so !!!

Bin auch bald fertig mit meiner Chinook, bin schon am überlegen wegen nächstem Modell

Liebe Grüße

Kurt

PS. Habe mir schon einen Halinski kommen lassen ( Macci 200 )
sieht wirklich super aus der Bogen :]

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

30

Sunday, November 13th 2005, 10:17pm

hallo leute,

das weekend ist zu ende, hab die zweite tragfläche noch montiert.......jetzt aber erst mal eine woche schufften........
Gerald has attached the following image:
  • baubericht_027.jpg

Leif Ohlsson

Professional

Posts: 1,549

Date of registration: Dec 21st 2004

Occupation: Retired

  • Send private message

31

Sunday, November 13th 2005, 10:38pm

Looking good! - L.
Dankbar für die Gelegenheit auf Englisch schreiben zu dürfen, kann aber Antworten problemlos auf Deutsch lesen.

  • "Friedulin" is male

Posts: 3,637

Date of registration: Oct 14th 2004

Occupation: Simulant

  • Send private message

32

Monday, November 14th 2005, 8:21am

Hallo Gerald,

Echt super!

=D> =D> =D>

Grüße Friedulin

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

33

Monday, November 14th 2005, 9:51pm

danke für die netten worte !

mittlerweile steht die "ki-61" auf ihren eigenen beinen. dummerweise leert sich der bogen und ich nähere mich der von mir so geliebten cockpitverglasung ( ;().......noch so ca. 30 teile.....
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_028.jpg
  • baubericht_029.jpg

This post has been edited 2 times, last edit by "Gerald" (Nov 15th 2005, 9:28pm)


Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

34

Wednesday, November 16th 2005, 9:51pm

hallo leute,

habe heute die fahrwerksklappen und im unteren bereich die lufteinlashaube montiert.
ich vermute das hier luft über einen kühler zur motor- und ölkühlung geführt wird.
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_030.jpg
  • baubericht_032.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

35

Wednesday, November 16th 2005, 9:54pm

......zu guter letzt für heute noch eine detailaufnahme der tragfläche und eine gesamtaufnahme der "ki-61".

morgen abend werde ich mich an die propellerblätter machen.....
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_031.jpg
  • baubericht_033.jpg

Leif Ohlsson

Professional

Posts: 1,549

Date of registration: Dec 21st 2004

Occupation: Retired

  • Send private message

36

Wednesday, November 16th 2005, 11:37pm

Very nice cooler outlet, landing gear, and small hatches. Best of luck now with the canopy; I'm sure you'll do just fine!

Leif
Dankbar für die Gelegenheit auf Englisch schreiben zu dürfen, kann aber Antworten problemlos auf Deutsch lesen.

Mindaugas

Intermediate

  • "Mindaugas" is male

Posts: 272

Date of registration: Mar 13th 2005

Occupation: Architect

  • Send private message

37

Thursday, November 17th 2005, 7:58pm

Hi Gerald,

Superb plane. I love how it looks like! It is made very nicely! Not even an error, spot or bug!!! I love the detail also. And I have a question, which stood for me, when I compared older and new photos. Is the landing gear retractable!!!!!!!!????????? 8o 8o 8o

This is a superb plane. I wish you good luck completing it! =D> =D> =D>
--
-Mindaugas

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

38

Thursday, November 17th 2005, 8:14pm

@ leif:

thanks for your nice words.....


@ mindegaus:

the landing gear is not retractable. would however be a challenge for a professional.

thanks for the nice words.....

this evening I still another little must work for the office, the propellers am shifted on the weekend.....

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

39

Saturday, November 19th 2005, 6:45pm

hallo malo,

die schmauchspuren habe ich mit pastellkreidenstaub verstärkt. freut mich das dir mein modell bisher gefällt.

habe heute abend die propellerblätter angebracht.
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_034.jpg
  • baubericht_035.jpg

Gerald

Professional

  • "Gerald" is male
  • "Gerald" started this thread

Posts: 707

Date of registration: Mar 12th 2005

Occupation: Vertriebsingenieur Kältetechnik

  • Send private message

40

Saturday, November 19th 2005, 11:10pm

hallo leute,

nach der doch etwas schwierigen cockpithaube ist das modell nun fertig ( :)).
mir hat es spass gemacht. gebaut habe ich es so gut ich konnte.

hier noch 4 foto's vom fertigen modell:
Gerald has attached the following images:
  • baubericht_036.jpg
  • baubericht_038.jpg
  • baubericht_039.jpg
  • baubericht_040.jpg

1 user apart from you is browsing this thread:

1 guests

Social bookmarks